cookies. Retrofit-roetfilter | De Jonghe Autoparts

Een (retrofit)roetfilter is verplicht in Antwerpen. De Jonghe Autoparts nv helpt je (terug) op weg.

Sinds 1 februari 2017 is de Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever een lage-emissiezone (LEZ) geworden. De meest vervuilende auto’s mogen sindsdien deze stadsdelen niet meer in rijden, tenzij ze officiëel zijn uitgerust met een roetfilter.

Wat is het nut van een roetfilter?
Bij de verbranding van diesel ontstaan er roetdeeltjes (fijn stof) die via de uitlaat worden uitgestoten. Deze roetdeeltjes ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof én ze zijn schadelijk voor ieders gezondheid.

Daarom heeft de Europese Commissie normen opgesteld voor fijn stof. Vlaanderen haalt op veel plaatsen de Europese normen voor fijn stof niet. Niettegenstaande de gunstige ontwikkeling dat de luchtverontreiniging afneemt ondanks het groeiend aantal weggebruikers, levert het dagelijkse wegverkeer toch nog steeds een grote bijdrage aan de uitstoot van fijn stof. En een roetfilter houdt de roetdeeltjes, het fijne stof dus, tegen. Dat is beter voor je eigen gezondheid en voor je omgeving. In principe kan een roetfilter een autoleven mee, maar toch kan het roetfilter verstopt raken of zelfs stukgaan.

Hoe werkt zo’n roetfilter dan eigenlijk?

Een roetfilter bestaat uit een poreuze wand (filter) die de uitlaatgassen doorlaat, maar de roetdeeltjes tegenhoudt. Doordat de roetdeeltjes op de wanden van de poriën van het filter vastkleven en achterblijven, stoot een dieselauto met roetfilter minder schadelijke stoffen uit, waardoor de lucht minder verontreinigt.








Het roet dat tijdens het rijden in het roetfilter achterblijft, moet echter worden verbrand. Als je alleen korte stukjes rijdt, wordt de temperatuur niet hoog genoeg om het roet in het roetfilter volledig om te zetten in as. Hierdoor raakt het roetfilter vol en dus verstopt.
De filter zit in een metalen omhulsel en kan relatief eenvoudig in de uitlaat gemonteerd worden. Bij nieuwe dieselwagens wordt de filter al in de fabriek in het voertuig gebouwd.




Er zijn twee soorten roetfilters:

- Gesloten roetfilters, ook Wall-flow genoemd (gemonteerd vanuit de fabriek op nieuwe wagens).
Gesloten roetfilters reduceren 90% of meer van de roetuitstoot en worden in nieuwe wagens ingebouwd en kunnen ook achteraf worden ingebouwd bij vrachtwagens. Gesloten roetfilters kunnen NIET in bestaande wagens worden ingebouwd.
De uitlaatgassen stromen door een monoliet waarvan ieder kanaal aan 1 zijde is afgesloten. Hierdoor wordt het gas door de poreuze wanden gedwongen. Deze poreuze wanden (wall) hebben een zeer kleine doorlaat waardoor het roet hier niet langs kan en achterblijft.

- Half open roetfilters, ook wel retrofit-roetfilters genoemd (montage op oudere dieselwagens zonder roetfilter).
In oudere wagens kunnen wel half-open roetfilters (retrofit roetfilters) worden ingebouwd die 30 tot 60% van de roetuitstoot verminderen. Anders dan bij een wall-flow filter kenmerkt een half-open filter zich door een open structuur.
Hierdoor is de filtercapaciteit dus duidelijk lager.





Aangezien gesloten roetfilters (Wall-flow filters) veel effectiever zijn om de fijn stof uitstoot te verminderen, is het belangrijk om bij de aankoop van een nieuwe diesel meteen een dieselwagen te kopen met roetfilter. Achteraf zal u immers geen gesloten roetfilter meer kunnen laten installeren. Om te weten welke dieselwagens een roetfilter hebben, neemt u best een kijkje op de ecoscore website.

Hoe weet ik of er een probleem is met het roetfilter van mijn wagen ?

Een roetfilter zal niet meer goed functioneren als hij verstopt geraakt door het uitgestoten fijn stof van je motor. Dit merk je dan vooral door het afnemend vermogen, het feit dat de motor niet ‘op toeren’ komt of ernstig inhoudt én een stijgend brandstofverbruik.

Dan is de kans groot dat het roetfilter moet worden vervangen (of gereinigd). Afhankelijk van het merk en type zal er ook een waarschuwingslampje in het dashboard gaan branden als het roetfilter niet meer naar behoren functioneert.

Went u bij een defect dan ook steeds tot een garage die samen met u zoekt naar de meest economische oplossing!

En waar kan ik een retrofit-roetfilter laten plaatsen?

De nieuwste wagens zijn 'af fabriek' uitgerust met een roetfilter. Oudere wagens hebben deze filter echter (nog) niet en hebben dus een te lage 'euronorm' waarde.
Voor verschillende automerken en types is het gelukkig mogelijk om alsnog een "retrofit-roetfilter" te laten plaatsen. Deze moet echter wel van een merk en type zijn waarvoor de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer een validatieverslag heeft afgeleverd, anders komt u niet in aanmerking voor een subsidie. Of er voor uw wagen ook een "gevalideerde" retrofit-roetfilter bestaat kan u controleren via deze lijst.

De kostprijs varieert van 400€ tot 1000€, MAAR het is dus mogelijk om hiervoor een subsidie aan te vragen. Voor meer info en voorwaarden hieromtrent kan u hier terecht of download hier rechtstreeks het document dat u kan gebruiken om een subsidie te bekomen als er een roetfilter wordt geplaatst op uw wagen.

Wenst u te weten bij welke garage u in uw buurt terecht kan?
Klik op deze link voor een overzicht van garages waar u al zeker terecht kan. Heeft u een andere vraag over de roetfilter of retrofit-roetfilter?
Contacteer ons via onderstaand formulier


Naam :
Email adres :
TEL / GSM :
Uw vraag :

Vul hieronder het bovenstaande nr exact in aub :